sobota 18. června 2016

Velké změny v jídelníčku a jak se teď cítím


Zdravím všechny!
Má náhlá nadměrná aktivita na blogu pokračuje, stejně tak jako moje nemoc. Je mi sice už tisíckrát lépe, ale stejně stále zůstávám doma, protože to není 100 % a nechci to přepálit a pak akorát odpadnout na začátku prázdnin. To bych se proklínala.
Díky posledním článkům jste nejspíše již zaregistrovali, že jsem se začala stravovat vegansky, což znamená, že jsem z jídelníčku vyřadila všechny masné výrobky, mléčné výrobky, vejce, máslo, med... Zkráceně všechno živočišného původu. Jsem si jistá, že minimálně 90 % z vás to připadá extrémní a abych řekla pravdu, také mi to dříve přišlo extrémní, ale místo toho, abych neustále říkala, že bych to nezvládla, jsem to prostě zkusila. A ono to šlo.



Abych vás uvedla do situace, přibližně 2 měsíce před tím, než jsem se stala vegankou, jsem znovu mírně bojovala s PPP. Z toho důvodu jsem se stravovala přesně opačně než teď. K snídani vajíčka, k svačinám jogurt, pudink a večer tvaroh. Hodně bílkovin sestavených z živočišných výrobků. Co jsem si ale neuvědomovala bylo, jak negativně to ovlivňovalo mé zažívání. Neustále jsem byla nafouklá, trpěla zácpou a často měla bolestivé křeče, které mi bránily v normálním životě. Postupem času jsem zjistila, že tyto příznaky byly velmi intenzivní především po konzumaci mléčných výrobků.
Zapisovala jsem si příjem do kalorických tabulek a jak je tomu zvykem, čím méně potravin s vysokým obsahem sacharidů, tím lépe. Ovoce jsem nejedla téměř vůbec, když už, tak malý banán v ovesné kaši. Samostatná sacharidová jídla také ne, museli tam být bílkoviny, protože jsem si myslela, že když si ty bílkoviny čili živočišné produkty nedám, umřu hlady a pak se přejím.
V této době už jsem začínala přicházet do kontaktu s veganstvím přes YouTube videa a sledovala, co dané youtuberky jí. Obdivovala jsem množství ovoce, co snědí, množství sacharidů obecně a záviděla jim jejich i tak krásné postavy, ale především zdravé myšlení. Protože to je to nejdůležitější a já si to uvědomila až v poslední době.
Každopádně i když jsem je sledovala a veganství se mi líbilo, neměla jsem tu odvahu se do něj pustit, protože jsem se bála, že ztloustnu. Abych snědla k snídani 8 velkých banánů? Abych si k večeři dala plnou misku rýže s fazolemi a jako dezert veganskou marcipánovou tyčinku? To přece nešlo. Jak bych asi žila bez tvarohu k večeři? Jak bych žila bez vajíček?
Především jsem si ale nedokázala představit, jak budu zapisovat taková jídla do tabulek. Zapisování hotových výrobků typu "vanička" tvarohu je totiž mnohem jednodušší, než 243 g fazolí, 70 g rýže jasmínové syrové, 222 g brokolice.


Poté, co jsem ale nahlédla do skutečné problematiky živočišného průmyslu jsem si uvědomila, že veganství není jen nějaká forma stravování. Je to životní styl a člověk na to nemůže koukat stylem, jak moc se musí omezovat, nebo naopak že díky tomu zhubne, protože když se na to člověk kouká tímto směrem, nejen že není motivovaný s tím začít, ale když už začne, pravděpodobně s tím po nějaké době skončí. Je velký rozdíl mezi bytím na rostlinné stravě a bytím veganem.
Jelikož jsem konečně byla dostatečně poučená, jaké utrpení lidstvo sobě, zvířatům i planetě způsobuje, nemohla jsem to dál podporovat kupováním těchto výrobků. Už mi nestál v cestě strach ze sacharidů nebo že bude těžké to zapisovat do kalorických tabulek.
Vlastně mi do teď vrtá hlavou, jak je možné, že mi zničehonic tak přecvaklo v hlavě. Poslední 3 roky jsem se víceméně bála sacharidů, držela si vysoký příjem bílkovin díky své lásce k mléčným výrobkům a měla potřebu nějak korigovat svůj příjem a najednou jsem byla úplně jiným člověkem. Kalorické tabulky jsem ihned bez mrknutí oka smazala a začala zase žít normálně.


Nic mi nechybí. Myslím, že tato věta mluví za vše. Za celých 20 dní, co jsem veganka, jsem neměla ani pomyšlení na to, že bych si dala něco mléčného, nebo celkově živočišného. Moje chutě se dost změnily a já si pochutnám prakticky na všem a ve velké míře, jelikož rostlinná jídla mají nižší obsah kalorií než živočišná. Většinou.
Tím pádem mi nechybí ani kalorie, jelikož konečně až díky veganství jím podle potřeb svého těla. I když to bohužel znamená jíst téměř každou hodinu. :D Ale jsem si jistá, že se mi postupem času více "roztáhne" žaludek a já do sebe budu schopná dostat více kalorií a vydržet pak déle než teď. Určitě se mé tělo ještě musí adaptovat.
Mé zažívání se zlepšilo o 1000 %. Doslova. Bolestivé křeče jsem od vyřazení živočišných produktů neměla a cítím se ve svém těle skvěle, protože mě netrápí konstantně nafouklé bříško. A bez těhotenského břicha se člověk hned cítí lehčí tak o 20 kilo minimálně. Ráno mé kroky směřují rovnou na záchod, kde se krásně vyprázdním, a to jste potřebovali vědět. :D Jen jsem ale chtěla zmínit to, že opravdu denně bez výjimky si dojdu na záchod, což dřív prostě neexistovalo. Je to skvělý pocit, když v žaludku netaháte celý den jídlo za poslední 3 dny.
Jak jsem v jednom z posledních článků popisovala, jak mi chyběla energie, teď mám energie na rozdávání. Pouze tedy v případě, že mám po ruce stále ovoce a ze závisláka na kávě je ze mě teď člověk, co kávu téměř nepije. Docela změna ze 4 šálků denně na 4 šálky týdně, nemyslíte?


Na konec článku bych vás chtěla povzbudit k tomu, abyste dali veganství šanci. Zkuste to na jeden den, zkuste to na týden, měsíc... Na co se cítíte. Zařazujte veganské snídaně, svačiny, obědy či večeře. Jestli je jediná věc, co vám brání v tom, stát se veganem jogurt, tak buďte "veganem", co jí ze živočišných výrobků pouze jogurt. Pokud nedokážete žít bez sýra, tak se vzdejte všeho ostatního kromě sýra. Dokážete přestat jíst maximálně maso? Tak přestaňte jíst maso. Každý malý krůček je dobrý, každé ušetřené zvíře je přece něco skvělého! A vaše tělo vám jen poděkuje. :)

Doufám, že se Vám dnešní článek líbil a těším se na vaše reakce.
Mějte se krásně, Roxy







14 komentářů:

  1. Uf, z extrému do extrému. Na léčenou anorektičku to je docela záhul. Nenapadlo ti, že ty trávící potíže jsou kvůli laktózové intoleranci?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můžu se zeptat, proč považuješ veganství za extrém? Co tě k tomu vede? :) Zajímá mě tvůj názor.
      Díky bohu jsem anorektička nikdy nebyla, ale souhlasím, že pro anorektičku by to záhul byl a je pravda, že je to na způsob "vynechávání něčeho ze své stravy", ale ten největší a zásadní rozdíl je v tom, že já živočišné výrobky nevynechávám, protože bych díky tomu chtěla zhubnout, ale vynechávám je, protože nebudu podporovat živočišný průmysl tím, že si budu kupovat dané výrobky, nebudu ničit životní prostředí konzumací těchto výrobků a nebudu ničit své tělo, protože je v této době obrovská konzumace těchto výrobků považována za normální. :)
      Ano, napadlo a myslím si, že to byl ten nejpodstatnější důvod, proč mi bylo špatně. Není divu, nejsem telátko od krávy, abych pila její mléko. :)
      Děkuji za komentář, těším se na tvou odpověď. :)

      Vymazat
    2. Protože většina těchto rychlokvašených veganů nemá páru o vyvážené stravě a pro lidi s PPP v minulosti je to jenom jedna z cest, jak se určitým druhům potravy vyhýbat a vymezovat si nějaké mantinely- dle toho, co píšeš, to sedí i na tebe. Mám to sama za sebou, proto to tvrdím. Taky jsem si svoje omezování se odůvodňovala obdobnými teoriemi. Jinak to, že je něco veganské, neznamená, že je to zdravé- zářný příklad Alpro výrobky s tunami cukru.

      Vymazat
    3. Já si myslím, že já mám zkušeností se složením potravin ažaž a vím, co tělo potřebuje. Koneckonců nad tím ani nepřemýšlím, jím dle pocitů. Ano, je špatné vyhýbat se složkám potraviny po PPP, POKUD to děláte ze špatných důvodů - viz snaha zlepšit své zdraví, zhubnout, jíst pouze "čistě". Ale já to dělám z etických důvodů, protože konzumace masa a živočišných výrobků je prostě špatně... Kdybych se zaobírala tunami cukrů ve výrobcích a kvůli tomu se jim vyhýbala, nedělalo by to ze mě právě toho špatného vegana s PPP minulostí? Ano, dělalo. Takže jím všechno a je mi jedno, kolik to má cukrů a tuků. Jediné, co nejím, jsou věci vyrobené ze zvířat.

      Vymazat
    4. "a nebudu ničit své tělo, protože je v této době obrovská konzumace těchto výrobků považována za normální" - jednom, žes napsala tohle. A ne, konzumace živočišných výrobků není "špatně". Každopádně, tvoje stravování je tvoje věc. Doufám, že ti nadšení vydrží.

      Vymazat
    5. Zkrátka se shodneme na tom,, že se neshodneme. Děkuji, měj se krásně. :)

      Vymazat
  2. Vždycky ráda vidím, když se někdo najde v nějakém "výživovém směru" a je mu pak lépe. Každému sedí něco jiného, krásně to dokazuje, jak jsme každý jiný :)
    Mám ráda veganské výrobky, takové ty různé pomazánky nebo tyčinky, čistě veganská jídla zařazuji zřídka, tak 3x do týdne maximálně, chybí mi inspirace. Doufám, že nějakou přidáš, ráda vyzkouším nové věci! :)

    http://myway-tofitness.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, všechny veganské výrobky jsou výborné. Ještě jsem neochutnala pomazánku, která by mi nechutnala a to jsem přitom celá léta pomazánky nesnášela. :D
      Určitě přidám nějaké fotky jídel, co jím, doufám, že tě něco z toho zaujme. :)

      Vymazat
  3. Já veganství upřímně beru za extrém až když někdo řeší miniatury jako 1% obsahu palmového oleje ve výrobku , nebo používání veganské kosmetiky ... :) sám teď jsem na té cestě k veganství díky Camie a jak ona sama říká . Pokud je na výrobku "Může obsahovat stopy" tak to neřeším , pokud to neni přímo součástí receptury výrobku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, souhlasím. Jsou vegani a vegani. Jedni vegani, ty jako já, zkrátka vyřadili živočišné výrobky ze stravy a žijí si spokojeně dál. Pak jsou tu ti druzí vegani, kteří se řídí skládáním potravy typu 90 % sacharidů, 5 % bílkovin a 5 % tuků, což už extrémní je.
      Také se otvíráš veganství? Skvělé. :)
      "Může obsahovat stopy" také sama neřeším, protože pak bych už nemohla jíst vůbec nic. A myslím si, že když 0,01 % z daného výrobku bude živočišná, dokážu se přes to přenést.

      Vymazat
  4. Ahoj Roxy, je hezké ,že se máš dobře a v něčem si se našla :) Mám ráda tvůj blog a respektuju každé cizí rozhodnutí, ale nemyslíš si, že se z tebe stává jeden z těch "otravných veganů ? Před lety by tě určitě štavo, kdyby ti někdo veganství předhazoval a snažil se tě ovlivňova různýma dokumentama a tak... Přijde mi, žee teď děláš to samé... Být vegan může být člověk i potichu bez toho ,aby si ostatním snažil vnutit "osvícení" :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, zaprvé ti moc děkuji za tvůj upřímný komentář. :)
      Já doufám, že se ze mě jeden z těch otravných veganů nestává, protože když někdo mé řeči poslouchat nechce, nenutím ho. Nicméně si myslím, že by předtím nikdo zavírat oči neměl, protože konzumace živočišných výrobků není něco, ohledně čeho má člověk právo se jen tak rozhodnout, protože svým rozhodnutím denně ničí životy několika zvířat včetně planety.
      Nesnažím se nikoho ovlivnit, snažím se zveřejnit informace, díky kterým získá každý objektivní pohled na tuto problematiku.
      Když se zamyslím nad tím, jestli by mi štvalo, že mi někdo chce vecpat veganství, tak asi ano, máš pravdu. Kdyby mi ale někdo poskytl dostatek informací, odkázal mě na různé výzkumy a dokumenty, zkrátka podložil by něčím svá slova, byla bych mu vděčná. Ale to je taky věc názoru.
      Ano, člověk může být potichu a já jsem toho jasným příkladem. Nikomu neříkám, že jsem vegan, když se tedy někdo přímo nezeptá. Ví to jen má rodina a dvě nejbližší kamarádky. Nicméně každý člověk nemá blog, já blog mám a ráda bloguji o věcech, které jsou mi nejblíž. Když jsem měla PPP, ráda jsem přispívala nízkokalorickými jídly a cvičením. Když jsem se léčila z PPP, ráda jsem přispívala články, jak se vyléčit a jak být pozitivní ohledně sebe sama. Teď se ze mě stal vegan a opravdu věřím v to, že veganství je cesta, kterou by se měl dát každý, aby teror zvířat této planety skončil a sami jsme svou planetu i sebe nezničili.
      Jsem ráda, že máš můj blog ráda. To zní pošahaně. :D Každopádně jestli chceš zavírat před veganstvím oči a je ti to nepříjemné, nevracej se sem. Je mi líto, že to takhle musím napsat, ale tak to je. Nebo se můžeš třeba vyhýbat veganským příspěvkům, ale jiné než veganské asi moc nebudou, protože inspiraci na jiné články nemám. Je něco, co by sis snad ty osobně chtěla přečíst? Budu ráda za tvou zpětnou vazbu.
      Doufám, že jsem odpověděla dostatečně na tvé dotazy, měj se krásně. :)

      Vymazat
    2. Musím tedy přiznat, že na mě to taky tak působí. Ty jsi teď v tom prvotním nadšení a já netvrdím, že s tím za chvíli sekneš, ale opravdu ta propagace(asi to tak nebereš, ale působí to tak) působí hodně militantně. Asi si teď myslíš, že jakmile jsi vybočila z davu, všichni mají víc co řešit, ale já se těmi články cítím absolutně přitlačená ke zdi, to přesto, že nejím maso od 11-ti a snažím se chovat ekologicky co nejvíc to jde....

      Vymazat
    3. Děkuji za komentář. :)
      Ano, snažím se veganství propagovat, beru to teď jako svůj malý velký cíl. :)
      Je mi líto, že se cítíš přitlačená ke zdi, to nikdy nebyl můj cíl. Nicméně je to můj blog, moje hlava, moje myšlenky, můj životní styl... Kdybych se pořád měla ohlížet na to, koho můj článek zrovna přitlačí ke zdi, nemohla bych psát vůbec o ničem. Jestli tě ty články obtěžují, tak je, prosím, nečti. Nechci tě zbytečně přitlačovat na zeď. :)
      To, že jsi vegetarián, je super. Nicméně pokud se snažíš chovat ekologicky, měla bys být veganem. :)

      Vymazat

Děkuji Vám za každý komentář. :) Pokud již ale chcete něco kritizovat, prosím, vyjádřete se civilizovaně, ať si z toho můžu něco vzít a nemusím se kvůli tomu trápit. Na Vaše komentáře odpovídám tady na blogu. :)