čtvrtek 16. června 2016

Má cesta k veganství

Zdravím!
Nemoc mě stále neopustila, ve skutečnosti je to minimálně stále stejně hrozné, jako to bylo včera. Cítím se hrozně zničená, znuděná, mám výčitky kvůli práci... Nesnáším, když kvůli své nemoci působím někomu nepříjemnosti - v tomto případě si kvůli mě musí horko těžko hledat náhradu. Když onemocnil s chřipkou doma bratr, říkala jsem si, že to je v pohodě, že nic nechytnu... A jak to dopadlo.
Koneckonců se na to ale musím podívat také trochu pozitivně - konečně mám čas na věci, na které jsem neměla čas už několik měsíců. Můžu se celý den mazlit s pejskem, morčátkem, sledovat YouTube videa o veganství a vzdělávat se více v tomto oboru, číst knihy a psát příspěvky na blog.
Proto se už dne hlásím s dalším článkem a to na téma proč jsem se rozhodla stát veganem.




Když se mám vrátit asi úplně na začátek cesty, "koketovat" s omezením konzumace masa jsem začala už na začátku roku. Maso jako takové jsem téměř vůbec nejedla, když už tak 2x do měsíce krůtí řízek, ale hodně jsem ujížděla na šunce, té jsem se nevzdávala ani nad tím nepřemýšlela. Postupně jsem ale zjišťovala, že mi maso vůbec nechybí a na talíř se mi nedostalo vůbec a šunku jsem hodně omezila. Už to nebylo jako dřív - byla jsem schopná sníst celý balíček jen tak, ale třeba jsem si jednou za čas dala plátek na chléb, ačkoliv jsem preferovala sýr. Dva měsíce zpátky jsem přestala jíst maso úplně a myslela si, jak moc pomáhám zvířatům, jak na sebe můžu být pyšná, že kvůli svému potěšení nemusím nikoho zabít. Kdybych tak věděla, jak to ve skutečnosti funguje.


Jak jsem se ale vůbec dostala k samotné myšlence veganství?
Na YouTube jsem narazila na dívčinu Vegan Camie. Její videa si mi hrozně líbila, nad každým jejím jídlem se mi sbíhaly sliny a především mi byla hrozně sympatická. Jestli jí neznáte, tak se na její kanál rozhodně podívejte, nebudete litovat. Byla zatím první veganka, která mi nebyla nesympatická, naopak jsem se chtěla stravovat více jako ona. S nastraženýma ušima jsem poslouchala, jak je jí lépe po etické i zdravotní stránce, pomalu jsem sbírala informace.
Nicméně jsem ani nepřemýšlela nad tím, že bych se stala veganem. Říkala jsem si, že k tomu třeba v průběhu let dojdu, ale teď žádnou změnu dělat nebudu.
Jestli můj blog sledujete už delší dobu, pravděpodobně víte, že jsem byla jeden z největších závisláků na mléku a mléčných výrobcích. Káva se spoustou mléka, ovesná kaše s mlékem, pudinky, všemožné jogurty, tvarohy, sýry... Tyto věci jsem jedla denně a nedokázala jsem si život bez nich představit. Byla jsem přespříliš líná, abych udělala změnu jen tak. Dokud jsem se dostatečně v oblasti zvířecího průmyslu nevzdělala, pak to šlo samo.


Jednoho dne jsem narazila na video 101 důvodů, proč se stát veganem. Hned jsem si ho s mamkou pustila a byla jsem z něj nadšená, jestli se to tak dá říct. Cítila jsem se mnohem víc odhodlaná udělat změnu hned. Ještě ten den jsem se podívala na dokument Forks over knives a dozvěděla se, jaké benefity má rostlinná strava, co se týče našeho zdraví, a jak jsou naopak živočišné výrobky nebezpečné. To už jsem byla pevně rozhodnutá. 3. dokumentem v mém maratonu veganských dokumentů byl dokument Earthlings. Řeknu vám, bylo to to nejděsivější, co jsem kdy viděla. Probrečela jsem celou hodinu a půl filmu a říkala si, jak je možné, že tyto dokumenty nejsou povinně ke shlédnutí a proč není celý svět vegany. Kromě těchto filmů jsem viděla ještě několik dalších dokumentů, ale samostatný článek včetně odkazů chystám v nejbližší době.


Tolik stačilo k tomu, abych udělala ten poslední krůček a stala se veganem. Okamžitě jsem běžela prolézt spíž a četla si složení všech potravin, co jsem našla. Odnášela jsem z pokoje věci, které obsahovaly maso, mléko, vejce i med a skákala radostí, když jsem objevila něco, co nic živočišného neobsahovalo. Nestala jsem se veganem postupem let, měsíců, týdnů, dní, ani přes noc, ale ze vteřiny na vteřinu. Na co jsem vlastně chtěla čekat?
Musím říct, že to nebyla ani zdaleka tak těžké, jak jsem si původně myslela. Poprvé v životě mě totiž pohání víra v to, že je to ta správná cesta, kterou bych se měla vydat. Nepotřebuji motivaci, abych nejedla živočišné výrobky, stalo se to mou součástí. Nemůžu "odvidět" ty věci, které jsem viděla, nemůžu na všechny ty důležité informace zapomenout. A ani nechci.


Tohle by bylo k dnešnímu článku všechno. Soupis dokumentů s odkazy přidám už zítra, abyste k nim měli přístup co nejdříve a minimálně jste se dozvěděli, jak to v živočišném průmyslu chodí.
Mějte se krásně, Vaše Roxy


10 komentářů:

  1. Jéé, to je tak super že se naše "sekta" (haha:D) postupně rozrůstá! Vždycky když zjistím, že se někdo stal veganem, mám z toho nesmírnou radost. A děkuji, že dáváš tímto článek vědět i ostatním o všech pozitivech tohoto životního stylu :). Kdybys potřebovala ohledně stravy nebo veganství s něčím poradit, ráda pomůžu! (Jím vegansky cca. rok)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem nadšená, že se mi ozval nějaký vegan! :)
      Děkuju ti moc za tvou nabídku, cením si jí a určitě jí někdy využiju. :)

      Vymazat
  2. Taky si to nedovedu představit ale teď právě Camie hodně sleduju i její doporučené "spolupracovnice" jako blue vegan pig apod. Nesleduju žádné Fitness vegan blbosti , protože (no zkrátka je mi fitness kdesi a nemam to rád :D ) . Maso bez problému , med taky , vejce též ale ty jogurty bude fakt ohromný problém (nejím je jen tak spíš jako dip apod) no a tvaroh . ale tak jsem se zařekl a vyzkoušel párkrát rostlinná mléka udělat doma a vytvořil sem si trio Nejoblíbenějších kombinací (Ovesné na vaření a pití) (Makové na vaření a pití) (Arašídové - Mňamkaaa jen na pití) - jejich výroba je "skoro" zadarmo a suroviny jsou laciné . Jogurt a dipy a podobné hodlám nahradit Pomocí tofu , protože různé provamel , alpro to je pro mně drahá sranda (velice drahá) ... Jinak akorát nebudu používat určitě špaldovou mouku protože mi nechutná a zůstanu u svých chlebíků z celozrnné pšeničné a žitné :) přeji hodně zdaru , sám teď plánuji blog (hlavně o koníčcích a také nějaké povídací o mé nemoci z pohledu kluka , budu fotit a tak)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky fitness blbosti nesnáším, hned jak nějaké takové video vidím, jdu od toho. :D
      Camie je skvělý příklad, že na rostlinné stravě je člověku líp jak fyzicky tak psychicky, navíc působí hrozně mile. :)
      Proč považuješ zrovna jogurty za problém a zbytek živočišných výrobků ne? :)
      Domácí rostlinné mléko? A arašídové? To zní božsky, jak je děláš?
      Alpro je neuvěřitelně předražené. Jediné, co si od něj občas koupím, je kokosové nebo mandlové mléko a sušenkový pudink. Jinak jogurt jsem si jednou koupila velký, sójový od Provamelu a stejně mi nechutnal. :D
      Špaldovou mouku jdu zrovna dneska zkusit koupit, tak uvidíme. :)
      Děkuji a na tvůj blog se moc těším, musíš mi tu pak nechat link. :)

      Vymazat
    2. Děkuju za důvěru . rád se podělím s tebou i se svým příběhem jako kluka :) popřípadě zde je můj e-mail honzys15@gmail.com ale děsně nerad si mailuju :/ jestli bys měla i jiný kontakt byl bych rád a mohli bysme se navzájem podpořit . Rozhodně se nechci v ničem vrtat ale tipy si můžem dávat navzájem , inspiraci a tak . Já se chci s lepším fotákem i otevřít světu abych mohl točit videa a svůj boj a pokroky s veganskou stravou a nejen tím v hlavní roli a taky chci ukázat , že s běžnými potravinami (i bez obchůdků se zdravou výživou) a levně se dá velice nádherně žít (zaměřeno hlavně na studenty a studentky , kterým to rodiče nijak neschvalujou a nepodporujou jako mně)

      Vymazat
  3. Já teda nejsem vegan, ale už od 11-ti vegetarián a nechci si nechat vsugerovat, že je to málo. Zvířata pro mě znamenají opravdu moc a jsou součástí mě. Mléčné výrobky se snažím jíst jak já říkám "od šťastných kraviček" a vajíčka vždy jenom od známých. Celkově se snažím jíst eticky, ale zároveň ohleduplně i k sobě. Nejím palmový olej, maso a kontroluji testování kosmetiky na zvířatech.... ale nenechávám si tím příliš přeplňovat život, je to nedílná součást mě, ale vše musí být lagom (švédské slovo pro "tak akorát") a pro mě je tohle naprosto vyhovující. Navíc v USA jsou ty podmínky naprosto jiné, když si koupíš sýr v Holandsku, ty kravičky jsou uplně v pořádku, vloni o prázdninách jsem pomáhala na statku v Beskydech, každá kravička svoje jméno a všechno fajn, dodávají pro Valašské mlékárny, takže asi tak, to samé med...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je skvělé! :) Já ti nechci vsugerovat, že to je málo, ale vzhledem k tomu, jak moc velká a obdivuhodná je tvá láska k zvířatům, měla by sis udělat pořádný průzkum. Vegetariánství je skvělé, ale veganství je ten životní styl, který eliminuje krutost vůči zvířatům. Šťastné dojné kravičky nejsou, je to klam. Aby měla mléko, musí mít telata, která jim musí být sebrány, aby mléko měli lidé. Tím pádem kravička bez svého telátka moc šťastná nebude. Obzvlášť když se to stále opakuje a opakuje...
      Nejíš palmový olej? Já se o jeho problematice dozvěděla až nedávno a hodně mi to šokovalo, takže se ho teď také snažím vyřadit ze stravy a nic s palmovým olejem už nekoupím. Můžu se zeptat, jaké značky kosmetiky nakupuješ? Já znám jen alverde, tak by se mi hodil nějaký tip. :)
      Jo, souhlasím, že v USA krutost dosahuje vyšší mezí, ale životní prostředí se znečišťuje všude stejně.
      Včelaři med včelám kradou. Ony s tím mají práci a zásobují si to na zimu a pak jsou místo toho dokrmovány cukrem, zatímco my si pochutnáváme na jejich medu. To mi nezní moc normálně.
      Děkuji za tvůj komentář, vážím si tvého pohledu na tuto problematiku! :)

      Vymazat
    2. Díky za odpověď;) mrkni na stránku http://www.crueltyfreekitty.com/ pokud nemusíš mít u všeho HCS. Ta holka si s tím vážně dává práci a všechno neustále kontroluje;) Já mám třeba nejradši Dr. Hauschka, jenže to už je vážně celkem dražší. A nejlepší šampón a deodorant je od Urtekramu;) prodávají ho v Bezručce ve zdravé výživě;) já už jsem byla během léčby z anorexie vegan tak dva měsíce(v utajení:D), ale tehdy mi to pochopitelně nedělalo dobře. Ráda bych se veganem stala, ale to mi prostě doma neprojde. Je mi sotva 15 a hodně cestuju, jsem často mimo domov(s tancováním, výtvarkou, zpěvem...) a je pro mě šíleně složité už jíst jenom vegetariánsky, natož vegansky. Teď na to prostě není chvíle, těžko se to vysvětluje někomu, kdo tohle nezažívá, ale až mi bude konečně těch 18.....:D

      Vymazat
    3. Jsi hrozně moc hodná, děkuju za tu inspiraci na blog! :) Škoda jen, že se to týká především značek nedostupných v ČR.
      Aha, to je samozřejmé, že to nedělalo dobrotu. Veganství je o něčem jiném, než vynechávání určitých skupin jídla, je to o soucitu se zvířaty, nepodporování živočišného průmyslu a péče o životní prostředí. Proto je mi líto, že si lidé veganství často spojují s PPP.
      Tvé důvody samozřejmě chápu a věřím, že ty bys udělala opravdu cokoliv, abys pomohla, tím pádem to rozhodně nebudou žádné výmluvy. Taky se těším, až ti bude 18 a připojíš se k dalším veganům. Snad jich bude tou dobou o tisíce víc. :)

      Vymazat

Děkuji Vám za každý komentář. :) Pokud již ale chcete něco kritizovat, prosím, vyjádřete se civilizovaně, ať si z toho můžu něco vzít a nemusím se kvůli tomu trápit. Na Vaše komentáře odpovídám tady na blogu. :)