středa 23. prosince 2015

Vánoce s PPP


Ahoj všichni! Také se Vám snad pomalu ani nechce věřit, že je dneska už 23. prosince? Vánoční prázdniny již započaly, zítra je Štědrý den a já se za boha nemůžu dostat do vánoční nálady. Má někdo podobný problém? 
V dnešním článku ale nechci polemizovat o tom, proč mi nepřijde, že jsou Vánoce, ale zase se chci pustit do vážného tématu ohledně PPP, protože od toho tento blog především je, i když se poslední dobou rozvíjí i do jiných směrů. :)


Vánoce jsou považovány za svátky klidu, vděčnosti, rodinné pohody, ale i když je nikdo nepovažuje přímo za "svátky jídla", jedlo je jejich obrovskou součástí. Spousta rodin má tradice z většiny spojené s jídlem. No, představte si Vánoce bez toho typického tradičního jídla... To už by to pak nebyly Vánoce, no ne?

Myslím si, že se mnou budou všichni souhlasit, když napíšu, že na Vánoce se lidé také těší hlavně kvůli tomu dobrému jídlu. Někdo není přímo na cukroví, ale o to více poté ujíždí na bramborovém salátu a svíčkové od babičky. Pro lidi s PPP nastává ale nejhorší období v roce. Jakmile se totiž točí něco kolem jídla, na scénu přichází úzkost, výčitky, uzavření se do sebe, špatná nálada ... Přijdou zkrátka ty nejhorší emoce a pocity a Vaše Vánoce jsou rázem zkažené. 



Jak tedy vypadají Vánoce lidí s PPP? Jsou tu zpravidla dva protipóly. Jeden případ jsou lidi, co se žádného jídla ani nedotknou. Mnohdy pomáhají v kuchyni, baví je vaření a pečení, ale když vidí, kolik másla a cukru se dává do lineckého a na kolika oleji se smaží kapr, nedovolí si pomalu byť jen ochutnat. Sedí u stolu obloženém kily cukroví, touží po tom, aby mohli alespoň ochutnat, ale nedovolí si to. Když už ano, následují příšerné výčitky svědomí. Dostanou se do několika hádek, proč nejí, proč mají tak malé porce a proč mají tak špatnou náladu. Nejen že kazí Vánoce sobě, kazí Vánoce i svým bližním.
Druhý případ lidí s PPP je ten, který se už nějakou dobu pohybuje ve "fitness světě" a jelikož to tak dělají všichni, plánují si na Štědrý den/Boží hod/Silvestr obrovský cheat day, kdy si dovolí úplně všechno. Většinou to skončí tak, že si sice dopřejí, ale další den žijí prakticky jen z vody a zeleniny, neboť je sžírají výčitky z minulého dne. Mnohdy je jim ještě špatně, jsou posedlí svojí najednou obrovskou váhou, v zrcadle si prohlížejí své nafouklé břicho a celý den je svírá úzkost. V hlavě si přehrávají každé sousto...

Jak je Vám asi jasné, já zažila oba případy. Na Vánoce v roce 2013 jsem se snažila hubnout, tudíž se ze mě stal případ č. 1. Nic nezdravého a kalorického jsem si nedovolila a když už ano, měla jsem obrovské výčitky a další den ještě snížila příjem. Vánoce 2014 už jsem byla hubená až moc, jedla jsem tolik, abych udržovala. Byl už to rok, kdy jsem se hodně pohybovala v blogové sféře a propadla trendu "cheat day". Sice jsem se podle normálu neomezovala, ale po každém jídle jsem měla výčitky. Čím více jsem jedla, tím větší jsem měla hlad, který jsem se snažila vší silou ovládat, ale nešlo to. Jedla jsem dál. Další dny mi bylo špatně, snažila jsem se to všechno zase zhubnout, zkrátka děs. 



Tento rok už ale konečně zažiju Vánoce, tak jak jsem si myslela, že už nikdy nezažiju. Jsem už volná od všech těch myšlenek, nejsem otrokem svého nemocného myšlení a jídla, můžu si dělat, co chci. A tímto se ptám já Vás. Chcete, aby takhle vypadaly Vaše Vánoce? Každý rok se jen stresovat nad tím, co všechno sníte, jak se neovládnete, jak se Vám nebude chtít cvičit, jak přiberete... Vážně to stojí za to? Chcete přemýšlet nad každým kouskem cukroví a přemlouvat mamku, ať Vám nandá málo bramborového salátu, nebo si chcete cukroví opravdu vychutnat, ochutnat i nové druhy od sousedů, kamarádů. Chcete si dát s celou rodinou kakao a vánočku, nebo sedět opodál s mini porcí ovesné kaše vařené ve vodě? Chcete strávit Vánoce s výčitkami, nebo spokojeni s plným bříškem společně s vaší rodinou? Chcete být nemocní a odlišní, nebo zdraví a normální? 

Vyberte si moudře. Vím, jak je to těžké, věřte mi, byla jsem na stejné pozici, jako stojíte právě teď vy. Bojovala jsem s výčitkami každý den, v mé hlavě se praly dva hlasy. Jeden chtěl, abych se uzdravila a mohla si všechno plnými doušky užít, zatímco ten druhý mi našeptával, že pak budu jen tlustá, ale stále stejně nešťastná. Trvalo to dlouho, ale ten boj jsem vybojovala. Mám jeden velmi oblíbený citát, co mě mnohdy udržel na té správné cestě. Uzdravování z PPP je těžké, ale nic není těžší, než život s PPP. Toto si vylepte na nástěnku, napište si to na ruku, na pozadí do mobilu, na plochu počítače... Mějte to stále před očima a myslete na to, čeho chcete opravdu dosáhnout. Nejste v tom sami, nejste žádný zvláštní případ, můžete to zvládnout stejně jako já a desítky dalších. 


Místo toho, aby Vám jídlo o Vánocích způsobilo jen stres a úzkost, zkuste ho tento rok využít ve svůj prospěch. Při zotavování z PPP je důležité, aby mělo tělo velmi vysoký příjem. Nebudu vysvětlovat proč, určitě se něco na toto téma dočtete v mých předešlých článcích. Kde se dají nahnat kalorie lépe než na cukroví, řízcích, bramborovém salátu, vaječném koňaku, kakau, vánočkách, štolách a kdoví, na čem ještě? Nechte si jídlo podstrkovat přímo pod nos, využijte Vaší příležitosti. Jestli už se uzdravujete, gratuluji, pokračujte a využijte příležitosti. Jestli jste se ještě uzdravovat nezačali, začněte hned teď. Ještě není pozdě, naopak je pravý čas. Já ve Vás všechny věřím. Jste silné a vy s tou PPP dokážete zatočit.


Doufám, že se Vám dnešní článek líbil, ale především doufám v to, že se mi podařilo někoho namotivovat. Napište mi do komentářů, jestli využijete příležitosti. Co máte na Vánocích nejradši? A na jaké jídlo se těšíte nejvíc? :)
Budu se těšit, Šťastné a Veselé přeje Vaše Roxy

10 komentářů:

  1. Můžu se jen zeptat, jestli se uzdravování z PPP v přidání kalorií léči i pokud nejsi úplně hubená? :))
    Děkuji za odpověď.
    -Niki :)

    www.nikiexx.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je úplně jedno, jestli má člověk podváhu, normální váhu, nebo obezitu. Tělo hladoví, tudíž se přidáním kalorií léčí všechny případy. :)

      Vymazat
  2. ja som si dala na Vianoce predsavzatie ze si nedam ani jeden zakusok, lebo keby som si dala co i len nieco male, tak sa nebudem vediet ovladat a prejedala by som sa cele dni... na stedru veceru si tiez urobim vlastnu odlahcenu verziu... pre niekoho by to bolo mozno trapenie, ale pre mna by bolo vacsie trapenie premyslat nad tym, kolko som zase pribrala, mala by som z toho vycitky, depky a po takych sviatkoch ani zdaleka netuzim :) nechcem ist do noveho roka s pocitom, ze sa musim dalsi mesiac este viac obmedzovat aby som napravila, co som za tych par dni pokazila.... ved sviatky nie su len o jedle, ale hlavne o tom ze na par dni hodime stres za hlavu, stretneme sa s rodinou... to je pre mna viac ako sa stale napchavat zakuskami, len preto ze to k vianociam patri :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A přijde ti normální, že se nedokážeš udržet jen poté, co něco ochutnáš? To už samo o sobě o něčem vypovídá...

      Vymazat
  3. Perfektně napsáno! Jak já to znám :( Oba typy, které jsi popsala, jsem zažila - a ty taky, proto to tak dobře znáš... Teď sice nejsem hubená, ale po hodně letech už z jídla nemám výčitky a i když potřebuju a chci zhubnout, dokážu se normálně najíst a už nad tím vůbec nepřemýšlet. Je to neskutečná volnost, kterou přeji všem a těm, co zažili PPP ještě mnohokrát víc... Užij si Vánoce, i s tím jídlem :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to hrůza no. :( Přesně, souhlasím. :)

      Vymazat
  4. Taky bych to ráda takhle neřešila, jenže... Zrovna když se uzdravuju (už to začalo být fakt dobrý), tak můj taťka musí držet dietu kvůli zdravotním problémům... Je mi neskutečně hloupý, když vidím, jak ten velkej chlap jí míň než já, tak papám opět zase málo, abych prostě jedla méně než on, protože jsem oproti němu drobíček, takže je jasné, že musím jíst míň... Tak nevím, co s tím, strašně mě to trápí... Mám pořád výčitky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale ty nejsi tvůj taťka, ty hladovíš, potřebuješ hodně kalorií, aby ses uzdravila. Naopak tvůj taťka toho teď potřebuje míň. Nemůžeš srovnávat jednoho, co hubne, a jednoho, co přibírá. To nedává smysl. :)

      Vymazat
  5. Loňské Vánoce se u mě nesly v duchu cheat day, jinak řečeno záchvatovitého přejídání, ve kterém jsem už vězela a cítila jsem se jídlem hrozně svázaná. Teď sice už přejídací záchvaty nedostávám, na druhou stranu se ale snažím zhubnout... Ale je to v pohodě. Neomezuju se, ale ani nemusím... Na cukroví nemám skoro chuť, když už, tak mám po pár oblíbených kouscích dost. Cvičení je pro mě radost, bramborový salát nemám ráda ani když nehubnu :D Doma už si zvykly na to, že jím normální brambory... A řízek nebo smažená ryba pro mě není zas takový problém, mám přece aktivní Vánoce :) Užívám si dobré (pravda, z 90% zdravé jídlo), čas s rodinou, prázdniny a všechno, co k tomuto období patří ♥

    http://myway-tofitness.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak dokud tvé stravování doprovází i zdravé uvažování, je to v pořádku. :)

      Vymazat

Děkuji Vám za každý komentář. :) Pokud již ale chcete něco kritizovat, prosím, vyjádřete se civilizovaně, ať si z toho můžu něco vzít a nemusím se kvůli tomu trápit. Na Vaše komentáře odpovídám tady na blogu. :)