pátek 27. listopadu 2015

Můj momentální vztah k jídlu + týdenní jídelníček


Ahoj všichni! Jak se máte?
V komentářích mě nedávno jedna slečna poprosila, zda bych nemohla zveřejnit svůj jídelníček, že by určitě pomohlo, kdyby viděla, jak jí "normální" člověk. Zpočátku se mi do toho moc nechtělo, několik jídelníčků tady na blogu už dokonce je, ale nakonec jsem si řekla, proč ne? Týden jsem si tedy zapisovala, co jsem jedla, i když to pro mě byla docela výzva, jelikož nejsem zvyklá jíst "jenom" 6x denně v chodech (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře), ale spíš tak 8x v malých porcích (snídaně, svačina, svačina, oběd, svačina, svačina, večeře, svačina). Nějak jsem to ale překonala a zbytek už uvidíte sami. :)
Jelikož mi ale přišlo zbytečné vydat článek s jídelníčkem jen tak, rozhodla jsem se, že ještě přidám takový malinký myšlenkový přehled o mém momentálním vztahu k jídlu.





Nevím, kde bych měla začít. Změnilo se toho tolik, od té doby co jsem trpěla poruchou příjmu potravy. Prakticky každý nezdravý stravovací návyk zmizel, některé dokonce časem i sami od sebe. Co je to vlastně zdravý vztah k jídlu? Nedokážu odpovědět, neboť pro každého to znamená něco jiného. Netroufám si tvrdit, že zrovna ten můj pohled na jídlo je ten správný, nebo zdravý, nebo ideální. Jsem si ale jistá, že můj vztah k jídlu nijak nesouvisí s posedlostí a to je to nejdůležitější. 

Co se týče pestrosti, je to tak tisíckrát lepší než dřív. Vy, co jste trpěli něčím podobným, víte, jak to vypadá. Každý den k snídani musí být ovesná kaše, k obědu musí být kuřecí s rýží a brokolicí, k svačině musí být racky s veganskou pomazánkou.... Pestrost se jaksi vytratí úplně. Na druhou stranu, soustřeďovat se na to, aby Vaše strava byla krásně pestrá, podle mě taky není tak úplně v pořádku, i když je to rozhodně lepší než varianta ta před tím. Myslím si, že tělo si samo reguluje, co zrovna potřebuje. Každý člověk má někdy období, kdy si oblíbí určitou potravinu a pak má potřebu ji jíst každý den. Po nějaké chvíli se ale stane, že se té dotyčné potraviny naprosto přejí aka tělo už ji tolik nevyžaduje a zase si řekne o jiné potraviny. Já například před dobrými 3 měsíci byla zamilovaná do pudinku a byla jsem opravdu schopná jíst ho každý den, když z ničeho nic jsem ho jeden den nechtěla a skončilo to tak, že jsem ho další 2 měsíce ani nemohla cítit. Následně jsem si ho jednoho dne zase udělala a momentálně na něm svým způsobem zase ujíždím. A taky na mandarinkách. A na přeslazeném kafi, o čemž se ale sami přesvědčíte, až uvidíte samotný jídelníček. 

Co se týče výběru zdravých potravin, tak to vůbec neřeším. A když říkám vůbec, myslím vůbec. Jak už jsem psala výše, nechám tělo, aby si regulovalo příjem toho, co zrovna potřebuje. Když mám chuť na obrovskou misku sladkých ciniminies s mlékem, dám si jí. Když mám chuť na čokoládu, dám si jí. Na druhou stranu často mívám chuť i na celozrnné pečivo, kvalitní šunku, ovoce, zeleninu, čočku... Už potraviny nerozděluji na zdravé a nezdravé, ale na ty, na které mám zrovna chuť a na ty, na které zrovna chuť nemám. Nemám problém s žádnou konkrétní potravinou, ničemu se úmyslně nevyhýbám, což je další velký krok vpřed. Nevadí mi si dát s kamarádkami oběd ve fastfoodu, ale ani mi nevadí si dát ultra zdravé sušenky bez špetky cukru od kamarádčiny mamky, co se snaží jíst dietně. It's all about balance. 

Co se týče pravidelnosti, tady to už možná není úplně ideální, ale po rozmluvě s kamarádkami jsem byla přesvědčená, že to je normální. Kdysi pro mě neexistovalo, abych odešla z domu bez snídaně (i když má snídaně byla kaloricky spíš poloviční svačinka), stejně jako neexistovalo, abych neměla teplý oběd přesně v tuto hodinu, stejně jako svačinu a večeři nejdéle v 18.00 (v 17.50 moc brzo, 18.10 moc pozdě). Teď v 90 % případů odcházím z domova ráno s plným bříškem, ale když náhodou nestíhám nebo nemám vůbec chuť, mermomocí se do snídaně nenutím. Když nemám teplý oběd, nezblázním se, prostě si vezmu něco rychlého. Mnohdy ale třeba odejdu z domu ve 2 hodiny, kdy se najím naposledy a přijdu až okolo 11. večer, tudíž se hodně najím potom, ale někdy jsem už natolik ospalá, že se ani nenajím. Za to to ale řádně doženu druhý den, kdy potom jím skoro každé 2 hodiny velké porce. 

Co se týče množství, jsou dny, kdy jím jako malé dítě, nemám téměř na nic chuť, ale jsou dny, kdy mi přijde, jako bych jedla minimálně za 4 namakané chlapy. Hodně záleží na situaci, když jsem jeden den aktivní a nestihnu toho moc sníst, druhý den to potom vypadá tak, jak to vypadá. Taky moje stravování hodně ovlivňuje menstruace, protože to bych se cpala pořád, Jelikož zrovna tento jídelníček je z větší části z těchto dnů, můžete se o tom přesvědčit sami. Každopádně se nijak neomezuji, jím opravdu podle toho, jak pociťuji hlad nebo chuť. Tohle můžu říct naprosto s čistým svědomím.

Doufám, že jsem na nic nezapomenula a shrnula to přehledně a pochopitelně. Zajímaly by mě všechny Vaše názory a vlastní zkušenosti. Jaký je váš vztah k jídlu?

Jídelníček

Sobota 21.11.2015

Snídaně: káva se sójovým mlékem a cukrem, 1/2 štůdlu, 2 mandarinky, domácí vepřová šunka
Svačina: oreo sušenky, kousek čokolády, 2 lžičky nutelly, caro se sójovým mlékem a cukrem
Oběd: lasagne
Svačina: 1/3 milka čokolády, 2 plátky toustového chleba s burákovým máslem a marmeládou

Aneb tady je krásná ukázka toho, jak se Vám zblázní chutě, když to dostanete. :D

Neděle 22.11.

Snídaně: káva se sójovým mlékem a cukrem, rýžová kaše s oreem, kousek čokolády, pomeranč
Svačina: 4 tousty s veganskou paprikovou pomazánkou a sýrem
Oběd: krajíc chleba s burákovým máslem, 1/2 balení sýrových křehkých plátků
Svačina: káva se sójovým mlékem a cukrem, máslové sušenky, 1/2 margot
Večeře: pečené brambory s tatarkou, čokoládový pudink

Pondělí 23.11.

Snídaně: 1/8 kávového cheesecake
Svačina: café+co káva z automatu
Oběd: pečené brambory, květák, kečup, 4 mandarinky
Večeře: káva se sójovým mlékem a cukrem, 2 velké plátky chleba s veganskou paprikovou pomazánkou, 1 plátek chleba s burákový máslem. kousek čokolády

Úterý 24.11.

Snídaně: 2 mandarinky, 2 plátky toustového chleba s burákovým máslem a marmeládou, bílý jogurt s karamelovým müsli
Svačina: 2 mandarinky, balení cherry rajčat
Oběd: brambory, 2 kuřecí stehýnka, kečup, káva se sójovým mlékem a cukrem
Svačina: 2 mandarinky, caro ricoré se sójovým mlékem a cukrem, kousek čokolády
Večeře: talíř sýrů (brie, hermelín, maasdamer, blaťácké zlato), čokoládový pudink, 3 krajíce chleba

Středa 25.11.

Snídaně: ovesná kaše s banánem
Svačina: 2 zapečené tousty se šunkou, sýrem a kečupem, moccacino z automatu
Svačina: rohlík se sýrem, 8 malých mandarinek
Svačina: káva se sójovým mlékem a cukrem, kokosový pudink
Večeře: brambor, filé v rajčatové omáčce, 2 krajíce chleba s míchanými vajíčky a kečupem
2. večeře: velká miska ciniminies s mlékem, 1/3 milka čokolády

Čtvrtek 26.11. 

Snídaně: káva se sójovým mlékem a cukrem, 2 plátky toustového chleba s burákovým máslem a marmeládou
Svačina: patka chleba s burákovým máslem, sýrový rohlík
Oběd: dušené vepřové maso s těstovinami, caro ricoré se sójovým mlékem a cukrem, kousek čokolády
Svačina: kokosový pudink
Večeře: 3 topinky s česnekem a šunkou, 5 malých mandarinek
2. večeře: 3 malé mandarinky, chai latté

Pátek 27.1.

Snídaně: káva se sójovým mlékem a cukrem, krajíc chleba se sýrem, ovesno-rýžová kaše s banánem a kokosem
Svačina: domácí vepřová šunka, 2 kousky ořechové bábovky, 2 mandarinky
Svačina: caro ricoré se sójovým mlékem a cukrem, vanilkový pudink
Večeře: 3 plátky toustového chleba s lučinou a 50 g schwarzwaldské šunky, kousek žemlovky
2. večeře: 2 pomeranče, cottage s marmeládou, chai latté



Odkazy na již zveřejněné jídelníčky:
během zotavování z PPP: 1. týden, 2 týden, 3. týden

Doufám, že Vám byl tento článek nápomocný. Prosím, nechtějte po mě další jídelníčky minimálně zase půl roku. Tento týden mi nijak neobtěžoval, ale přece jen je nepříjemné mít přehled o všem, co jsem strčila jaký den do pusy. Nechci zase padat do starých návyků, děkuji za pochopení. Užijte si víkend na plno a mějte se krásně. :)




5 komentářů:

  1. Ahoj, moc pěkné jídelníčky. Chtěla bych se zeptat, jestli s nimi udržuješ? :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, je dobře, že to vlastně "neřešíš". Já mám takový opačný problém, že jsem plánovač nejen v jídle, ale i osobním životě. Třeba i běžné věci jako úklid musí mít přesný řád s předem připraveným plánem: zamést na chodbě, vytřít v kuchyni, umýt okna atd dle harmonogramu a odškrtávat si to jako úkoly na papírku. No a to se (bohužel) prolíná i do stravování. Přesně rozvržené, co a v kolik jíst na snídani, k obědu, k večeři na X dní dopředu jsou na běžném pořádku. Většinou i s rozvržením typu 1/2 jogurtu s mandarinkou v pondělí, zbylou 1/2 s jablkem v úterý. Prostě aby se vše účelně spotřebovalo, já se najedla a nejlépe nic nezbylo nazmar. Ale nepřijde mi to právě jako vhodný přístup. Více se mi líbí ten tvůj intuitivní přístup. Jen úplně nevím, jak se k němu dopracovat. Možná nebýt taková perfekcionalistka, nevím ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, o perfekcionismu plánuji článek v nejbližší době, takže doufám, že ti pomůžu prostřednictvím toho článku. Chápu, ale měla bys s tím něco dělat. Nemůžeš si svou PPP omlouvat tím, že jsi perfekcionista i v normálním životě.

      Vymazat
    2. Tak to se moc těším, až ten článek zveřejníš! Děkuji za to, co děláš.

      Vymazat

Děkuji Vám za každý komentář. :) Pokud již ale chcete něco kritizovat, prosím, vyjádřete se civilizovaně, ať si z toho můžu něco vzít a nemusím se kvůli tomu trápit. Na Vaše komentáře odpovídám tady na blogu. :)