úterý 25. srpna 2015

Padání vlasů jako následek PPP


Zdravím všechny! Poslední prázdninové úterý. Nevím, jestli z toho být v rozpacích, nebo naopak šťastná. Jsem ten typ člověka, který se každý rok těší do školy, ale začne toho po prvním týdnu litovat. Jací jste v tomto ohledu vy? Máte ještě nějaké plány na poslední srpnové dny? :)
Teď už ale k samotnému článku - dneska jsem se rozhodla psát o padání vlasů, neboť je to velmi vyhledávané téma.



Od té s božskými vlasy k té s málo vlasy

Já jsem vždycky měla husté, dlouhé, krásné vlasy i přes to, že jsem se o ně nikdy nestarala. Kamarádky mi je vždycky "záviděly", cizí lidé se mě ptali, co používám za prostředky. Bohužel potom, co jsem začala hubnout, jsem pomalu o své vlasy začala přicházet. Nejdřív jsem si to ani tak neuvědomovala, prostě jsem je vyndala z hřebenu a hotovo finíto. 
Do extrému se to dostalo asi v létě minulý rok. Vždycky, když jsem se jen trochu zpotila, lepily se mi vypadnuté vlasy na ruce, doma a obzvlášť u sebe v pokoji jsem měla prakticky vlasový koberec a když jsem si myla hlavu, nebylo divu, když se shromáždil chuchvalec vlasů v odtoku. Takhle hodně mi padaly cca rok, díky bohu že jsem jich předtím měla tolik, jinak bych byla zaručeně již plešatá.
Nevím, jestli jsem zapírala tu skutečnost, že již zřetelně plešatím, ale stále jsem si s tím nějak extra hlavu nelámala, dokud se na mě jednou mamka nepodívala a neřekla mi, že už je to hodně špatné. Vyfotila mi mé vlasy ze shora a já se úplně zděsila. Pěšinku jsem měla širokou jako nikdo, lebka mi přes vlasy prosvítala úplně všude. V koutcích jsem měla plešatá místa, která sotva zakrývalo pár pramenů, co ještě zbylo. 
Vlasy jsem si musela začít mýt denně a fenovat je hlavou dolů, aby nabyly trochu objemu a já vypadala alespoň trochu normálně. Ačkoliv mě má nová třída (nastoupila jsem totiž po létě do prváku) s těmi krásnými vlasy vlastně nikdy neviděla, i tak si všímala, že je to čím dál tím horší. Jednou se mě dokonce spolužačka zeptala, jak je možné, že mám tak málo vlasů. To mě rozrušilo natolik, že jsem se okamžitě objednala na kožní. 

Má léčba

Ještě než se dostanu k návštěvě kožního, začnu od přípravku, který jsem vyzkoušela jako první. Jak jsem se již zmínila, nejvíce mi vlasy začaly padat minulé léto, koupila jsem si tedy tehdy biosil. Stál myslím necelou stovku a balení vyšlo asi na 3 měsíce. Čekala jsem, že se něco změní, ale nic.
O pár měsíců později jsem zkusila na doporučení od své kadeřnice přípravek, jehož jméno si už ale bohužel nevybavím. Jednalo se o ampulky s nějakou výživnou tekutinou, která se po dobu 12 dní denně aplikovala na kořínky vlasů. Zlepšilo se něco? Ne.
Poté jsem se nakonec konečně vydala na kožní. Paní doktorka byla moc milá a na začátek mi položila několik otázek, mezi které patřily také "Nezhubla jste něco v poslední době?" "Je váš menstruační cyklus v pořádku?" Odpověděla jsem, že jsem sice zhubla, ale ihned jsem horlivě dodala, že teď jím dostatečně a zdravě. Ke ztrátě menstruace jsem se přiznala. Poradila mi tedy, ať se nejdřív vydám na gynekologii a pak se objednám zpět sem, že za to budou nejspíše moci rozhozené hormony. Vlasy mi také pořádně prohrábla, podotkla, že mám velmi suchou pokožku, tudíž i lupy, a vyfotila si je. Jelikož jsem si potom ale za necelý měsíc uvědomila, co může za mé problémy, na kožní jsem se už nikdy nevrátila.
Začala jsem pořádně jíst, ale světe div se, vlasy mi padaly ve stejné míře pořád. Na jídle přidávala stále víc, všechno se zdálo, že se vrací do normálu, ale vlasy stále nic. Naštěstí jsem byla trpělivá a nepřestala jíst a po 3 měsících mi vlasy nejen nepřestaly padat, ale začaly mi růst nové. Musím říct, že minimálně 5 měsíců jsem vypadala velmi komicky, protože mi všude ty nové vlasy trčely, ale měla jsem z toho i tak radost. 
Momentálně mi nové vlasy stále rostou, ale ani tak mé vlasy nevypadají jako tehdy. Těžko říct, zda za nějaký delší čas získají stejný objem, ale už teď vypadají dobře.

Proč vlasy vlastně vypadávají, když člověk trpí poruchou příjmu potravy?

Bohužel nečekejte nějaké vědecké naprosto perfektně objasněné vysvětlení, protože toho nejsem schopna. Když to řeknu ale naprosto laicky, vlasy vypadávají proto, že tělu chybí vitamíny, které růst vlasů podporují, ale především mu chybí energie, které by se mu mělo dostávat v podobě jídla. Když tělo nemá dostatek energie, to málo využije k užitečnějším věcem - udržení nás naživu. Energie na růst vlasů tudíž nezbude. 

Jak podpořit růst vlasů?

Myslím, že žádné doplňky stravy nemůžou napáchat škody, ale nejdůležitější je dostatečný příjem a na opětovný růst bude potřeba opravdu hooodně jídla, aby se tělo mohlo z hladovění vzpamatovat. Nejvíc vám ale pomůžou tučné věci. Obecně nejlepší potraviny pro vlasy jsou vejce, ořechy, tučné ryby, ústřice a krůtí či kuřecí maso. Já s výjimkou ústřic jím tyto věci ve velkém a z vlastních zkušeností musím říct, že opravdu pomáhají.


Tímto bych dnešní článek ukončila. Doufám, že byl pro někoho užitečný, pomohl vám a nevadilo vám, že je psaný z hlediska laika a především z mých vlastních zkušeností. Kdybyste měli nějaké dotazy či nápady na články (prosím pěkně!), určitě se zmiňte v komentářích. Mějte se krásně. :)


4 komentáře:

  1. Úprimne, toto je u mna velmi citlivá téma...preto mi takéto články zakaždým nahrnú slzy do očí pretože si uvedomím ...že uz je to u mna 7 rokov ...za chvílu 8...este pred tým všetkým..som bola na svoje vlasy strasne hrdá... a teraz ich doslova nenávidím. A to sa uz snažím jesť poriadne a hlavne ..jesť..aj ked nie asi toľko kolko by som mala úplne ale jesť..a je to pre mna a vzdy bolo to pre mna strasne deprimujúce ked aj napriek tomu ze som sa rozhodla zacǎt jesť normálnejšie tak to nikdy neprestalo úplne. Nové vlásky rástli ale aj tak padali. Ah jaj... idem utrieť slzy a naobedovať sa.
    No pekný článok :) gratulujem k tomu, že aj toto sa ti podarilo dať ako tak doporiadku :) buď na seba hrdá!
    http://renkaartandlife.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak špatně se mi čte, že jsi nešťastná. :( Víš, toho jídla musí být opravdu hoooodně, aby se tělo vzpamatovala a "investovalo" energii do vlasů. Také musíš počkat, jak jsem psala, s mými vlasy se opravdu začalo něco dít až po 3 měsících. Ty to taky zvládneš, určitě. :)

      Vymazat
  2. Já tě prostě žeru, psala jsem to tu už asi milionkrát :) Není to jen fráze, ale prostě ty jsi člověk, který mi s tím nejvíc pomáhá bojovat :) Úplně přesně to, co píšeš, prožívám :) Strašně mě mrzí, že tě neznám, i když jsem taky Plzeňanda :D Obdivuji, jak se s tím pereš, jak jsi silná a jak to dokážeš zvládnout :) Víš, co jsem udělala po přečtení tohoto článku (a po utření slz v uvědomění, že mám málo vlasů)? Vzala si lžičku a dala si Lotus pomazánku, jen tak na chuť jednu... To je pro mě obrovská výhra, nikdy bych to sama od sebe neudělala :) Ale kdo má za mě bojovat, když né já? Děkuji, opravdu moc...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ti mockrát děkuji za tak krásný komentář. :)
      Ani si nedovedeš představit, co pro mě znamená, kdy dokážu někoho motivovat k posunu. Přesně jak se zmiňuješ, to, co píšu, jsem prožila. Ty to sice teď prožíváš, ale jednou na tom budeš při nejmenším jako já a na tyto časy budeš jen "vzpomínat". Bojuj, bude to stát za to. :)

      Vymazat

Děkuji Vám za každý komentář. :) Pokud již ale chcete něco kritizovat, prosím, vyjádřete se civilizovaně, ať si z toho můžu něco vzít a nemusím se kvůli tomu trápit. Na Vaše komentáře odpovídám tady na blogu. :)