středa 11. února 2015

The Minessota Starvation Study - Nejznámější experiment hladovění


Dnešní článek jsem se rozhodla zveřejnit, protože mě tento výzkum velmi zaujal. V češtině jsem o něm nic nenašla, tak jsem se rozhodla, že ho přeložím - povolení z dané stránky samozřejmě mám. 



V letech 1944-1945 se konal brutální, ale za to velice důležitý experiment - The Minessota Starvation Study. 36 zcela mentálně a fyzicky zdravých mužů se nechalo vyhladovět. Vyhladovět? V dnešní době se tomu říká "držení diety". Jedli okolo 1650 kalorií a jediná fyzická aktivita, kterou vykonávali, bylo chození na páse. Shodili průměrně 25% své váhy. Než hladovění začalo, jedli okolo 3200 kalorií, aby si udrželi svou přirozenou váhu. Hlavním záměrem experimentu bylo zjistit, jak nás hladovění ovlivňuje a v jaké míře je možné se z hladovění uzdravit. A experiment začal. Co se stalo 36 lidským pokusným králíkům? Objevily se u nich vážné symptomy PPP. Tito muži neměli žádné problémy s jídlem a svým tělem, jejich mentální stav byl v pořádku. Co zažili?

Posedlost jídlem. Najednou se jídlo stalo hlavním tématem konverzace a největší priorita v jejich životě. Četli o jídle, začali sbírat recepty, snily o jídle, dívali se do odpadkových košů, sbírali kuchyňské nádobí, pili litry kafe a žvýkali žvýkačky jak blázniví. Žádný z mužů před tím neměl zájem o jídlo a vaření, teď byli mentálně všichni hobby kuchaři. Začali dělat zvláštní věci jako například hraní si s jídlem, dokončování jídla 2 hodiny, plánování jak jíst a přehnané žvýkání.

Přejídání. Jeden z mužů porušil pravidla a extrémně se přejedl. Následně cítil vinu a byl znechucený sám sebou. Stejné věc se stala i jinému muži. Hodně se přejedl a po té se mentálně zhroutil, nesnášel se a vyzvracel se - onemocněl bulimií. 

Mentální problémy. Jeden z mužů si usekl 3 prsty. 2 se zbláznili. U 20% se objevili několik mentálních problémů - deprese, úzkost, nervozita, ztráta zájmu o sex.

Fyzické problémy. Spousta z nich. Poruchy spánku, zimomřivost, extrémní citlivost na zvuk a světlo, nevolnost, slabost, třas rukou a nohou, zadržování vody, problémy se zrakem a dále.

A pak začalo zotavování...

Extrémní hlad. Muži jedli, jedli a jedli. Nikdy necítili uspokojení. 
Jeden z dobrovolníků jedl obrovská jídla (denní příjem od 5000-6000 kalorií) a stejně svačil hodinu poté, co dojedl. Další jedl tolik, kolik mohl během 3 hlavních jídel a svačil dopoledne, odpoledne i večer. Byli i jedinci, co denně jedli 8 až 10 tisíc kalorií. Bylo pro ně těžké přestat jíst.
Subjekt 20 se nacpal k prasknutí až do bodu, kdy mu bylo nevydržitelně špatně, ale stále pociťoval hlad. Subjekt 120 hlásil, že se musel velmi kontrolovat, aby se nedojedl až k prasknutí a bolesti. Subjekt 1 jedl, dokud nebyl bolestivě plný a subjekt 30 neměl žádnou kontrolu nad tím, co jedl, tak se musel jednoduše od jídla držet dál, protože nebyl schopný cítit pocit uspokojení - ani když byl bolestivě přejezený. Subjekt 26 potřeboval 6 velkých jídel místo 3.

Zhruba po pěti měsících zotavování nahlásila většina mužů normalizování jídelních zvyků, u některých ale extrémní chování setrvávalo. Subjekt 108 jedl a jedl, dokud nemohl ani polknout a po půl hodině byl schopný pokračovat.

Po více než 8 měsících "zpětného vykrmování" pár mužů stále jedlo abnormální množství jídla a jeden stále okolo 25% více než před hladověním. Jakmile příjem začal redukovat, pociťoval takový hlad, že to nemohl vydržet.

"Přestřelení" přirozené tělesné hmotnosti. Muži dočasně přibrali lehce nad jejich váhy před hladověním. Mělo by být zmíněno, že žádný z Minessotských dobrovolníků se nestal zázračně obézním. Nejčastěji přibrali na jejich původní váhu + 10% z ní, což se ale do 6 měsíců oběd srovnalo. Ve finále skončili na původní váze před experimentem.

A teď k té strašidelné části, i když se většina z nich fyzicky i mentálně uzdravili, u několik setrvávalo narušené chování typické pro PPP i po experimentu. Někteří občas jedli méně, aby si udrželi nižší váhu. Někteří se v průběhu přibírání cítili "velcí" a "tlustí". Někteří se stali kuchaři, i když před experimentem neprojevovali žádný zájem o toto povolání. 

Takže co nám to ukazuje? Spousta, jestli ne všechny, symptomy PPP jsou vedlejším efektem hladovění a časem odezní.


Zajímavý experiment, co? Slyšeli jste o něm už někdy předtím? Mě hlavně zarazilo, jak podobné vlastnosti a zvyky mám s testovanými. Na základě tohoto experimentu vznikla MinnieMaud metoda na zotavení se z PPP, o které hodlám někdy také zveřejnit článek. 






6 komentářů:

  1. Ta metoda mě docela zajímá, těším se na článek :)
    ..je divné pozorovat tohle u mužů, většinou to bývají ženy. Jinak experiment zajímavý :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ups. Tak jsem se do článku začetla, že se kouknu a polovinu svačiny mám pryč :D Vůbec jsem netušila, že něco takového se někdy stalo! Upřímně mě celkem vyděsilo, jak ztratili nad jídlem kontrolu.. někdy to totiž taky pocituji a nerada bych, aby bylo jídlo silnější než já. A taky mě celkem děsí to, že přibrali více, než na začátku.. ale tak s tím se hold musím smířit, že pokud chci být zdravá nemůžu být stíhlá (mít normální váhu, ale ne být štíhlá). Děkuju za článek, byl fakt zajímavý! tolik stejných pocitů.. je fakt, že vaření mě taky začalo bavit až od PPP O.o

    Děkuju :3 od tebe si toho velmi cením! :) tak na to se moc těším :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se mi taky často stává! :D Já už jsem ten "extrémní hlad" v jisté míře dnes zažila, snědla jsem půl plechu buchty, ale dobrovolně, nesnažila jsem se odolávat, takže žádné výčitky nepřišly. Prostě člověk musí nechat své tělo převzít kontrolu, přece jen je chytřejší než my. :) Sice přibrali víc, ale váha se jim za nějakou dobu SAMA vrátila na tu původní, protože je pro tělo přirozená a udělá vše pro to, aby si jí udrželo. Já se taky o vaření skoro vůbec nezajímala... :/ Uvažuješ správně, teď to jen převést do reality. :)

      Vymazat
  3. Zajimavy clanek, neco podobneho popisuje Krch ve sve knizce o anorexii.. a metoda na zotaveni me zajima velmi, takze se na clanek tesim moc. :-) obdivuju tvuj prekladatelsky um a nadseni, jsi dobra :-) (..a velkou inspiraci, mluvim-li za sebe jakozto cloveka pokousejiciho se uzdravit..diky :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O té knížce jsem ještě neslyšela. :) Děkuji ti mockrát, cizí jazyky jsou můj velký koníček. A jsem ráda, že tě články baví a motivují, je mi ctí. :)

      Vymazat

Děkuji Vám za každý komentář. :) Pokud již ale chcete něco kritizovat, prosím, vyjádřete se civilizovaně, ať si z toho můžu něco vzít a nemusím se kvůli tomu trápit. Na Vaše komentáře odpovídám tady na blogu. :)