pátek 5. prosince 2014

JAK SE LÉČÍM


Tento článek bude trochu vykecávací. Rozhodla jsem se, že vás trochu zasvětím do mých zdravotních problémů vzniklých kvůli jídlu, a popíšu vám, jak prozatím vypadají mé vyšetření. Třeba má někdo hodně podobné problémy, co mám já, a pomůže mu to v jejich řešení. 


Než vás zahrnu věcmi, co mě obtěžují, chci vás trochu postavit do mé situace. Netrpím podváhou, i když trpím většinou příznaků podváhy. Měřím 168 cm a vážím 57 kg, což si myslím, že není vyhublost. Od minulého října jsem zhubla ze 75 kg - tedy 18 kg, což je na dospívající holku (15 let) sakra hodně. Sice se cítím ve svém těle líp, než dřív, ale psychicky všeobecně jsem na to o dost hůř. Ale o tom jindy.

Vlasy

Ačkoliv jsem se nemohla nikdy chlubit pěknou postavou, mé vlasy vždy všichni obdivovali. Měla jsem už od malička dlouhé, hodně husté a tmavě hnědé vlasy. Nikdy mi nepadaly, ale když už mi nějaký ten vlas náhodou vypadl, měla jsem jich stále tolik, že to bylo jako nic. 
Problémy s vlasy jsem začala mít v lednu (od října jsem hubla). Nevěnovala jsem tomu nějakou velkou pozornost, jenom jsem si to uvědomovala. Nejdřív padaly trochu, v současné době je vyčesávám po chuchvalcích a řeknu vám, to je teprve zátěž pro psychiku. Žádných pár kilo navíc se tomu nevyrovná. V okolí pěšinky už mám jen pár pramínků, hodně mi prosvítá pokožka hlavy. Ještě k tomu se mi najednou začaly dělat lupy. S těmi jsem měla problémy naposled jako malá holka. Další problém je lepení vlasů na zpocenou kůži při sportu, ve škole je pořád smetávám z lavice, doma se válí všude po podlaze. Je ze mě pomalu větší bordel než ze psa. 
V srpnu jsem to začala "řešit" poprvé a koupila jsem si biosil. Už ze začátku jsem vůči němu byla skeptická, neboť stál jen pár korun, ale četla jsem na něj pár dobrých ohlasů, tak jsem mu dala šanci. Nepomohl mi ani trochu. Pak jsem zkusila nějaké vodičky v ampulkách, které se aplikovali po 14 dní po umytí vlasů, a ty mi to ještě zhoršily. Byla jsem opravdu zoufalá, takže jsem poprvé řekla o pomoc mamce, která mi sehnala výbornou praktickou doktorku, která mě vzala hned druhý den. Měli jste problémy s vlasy? Co vám popřípadě pomohlo?

Bylo, bylo...

Menstruace

Tu jsem naposledy viděla v lednu. Pořád jsem čekala, že přijde, nebylo mi to ani divné, protože jsem ji sice jakžtakž pravidelnou měla, ale nebylo výjimkou, kdy se třeba trochu opozdila. Co si budeme povídat, prvotně jsem byla ráda, že nepřichází, protože kdo by jí měl rád, že, ale pak mě začalo hlodat černé svědomí. Stále jsem jakékoliv řešení situace odkládala, protože jsem jí prostě podvědomě nechtěla. Vtipné, že teď bych za ní dala cokoliv. Řešit jsem jí také začala až spolu s vlasy. Máte/měly jste s touto záležitostí problémy? Jak jste je vyřešily?


Zimomřivost 

Tohle je podle ostatních problémů ten, který mě trápí nejmíň, ale i tak mě svým způsobem obtěžuje. Zatímco všichni chodí v tílkách, já chodím v mikině a ještě je mi zima. To ani nemluvím o tom, že jsem neustále studená jak mrtvola. Ale na druhou stranu už nejsem neustále červená jako rajče, jako jsem dřív bývala. A co mi pomáhá? Litry čaje, hrnečky kafe a moje milovaná dečka, ve které jsem zabalená snad nonstop. 


Vyšetření

Jak jsem se už zmínila, vydala jsem se k praktické doktorce. Nejdřív si se mnou promluvila a pak mi vzala krev. Celý dlouhý týden jsem čekala na výsledky. Jelikož jsem to v den D už nemohla vydržet, odskočila jsem si v hodině "na záchod" a zavolala si pro výsledky odtamtud. Dozvěděla jsem se, že mi žádný vitamín, minerál apod. nechybí, což mě potěšilo i zklamalo zároveň. Další den jsem šla na sono celého břicha. Situace se opakovala. Podle všeho jsem úplně v pořádku, i když všichni víme, že pravda je jinde. Paní doktorka na mě docela tvrdě dorážela ohledně jídla. Vím, že jsem jedla špatně, ale už se 4 měsíce opravdu snažím. Řekla mi, ať se objednám na gyndu, a tím vyšetření skončilo.
Má další zastávka byla na kožním. Opravdu mě příjemně překvapilo, že jsem jako klasicky u doktorů nečekala 3 hodiny, ale 10 minut, než jsem se dostala na řadu. Paní doktorka byla opravdu moc milá. Nejdřív se mě ptala, jestli nemám štítnou žlázu. Po 3 rozborech můžu říct, že jí nemám, ale jelikož ji měla babička a maminka, pořád jsem dávala za příčinu své problémy právě jí. Musím se smířit s tím, že zdravotním problémy mám prostě jen kvůli sobě. Pak se mě ještě ptala, jak to mám s cyklem. Nakonec jsme vyvodily, že to bude dost možná nějaká hormonální nerovnováha a že bude nejlepší počkat na výsledky z gyndy. Vyfotila mi ale pěšinku a předepsala nějakou vodičku na měsíc, tak uvidíme.
Naposled jsem tedy zavítala na gyndu. Paní doktorka mi řekla, že podle všeho jsem v pořádku a že tělo prostě někdy začne stagnovat po tom, co se zhubne, takže mi předepsala přírodní hormon, aby se to spravilo. Jsem velký odpůrce všech hormonálních tabletek, ale přesvědčila mě, že tyto jsou bezpečné. Je to Provera 5mg, máte s ní třeba někdo nějaké zkušenosti?

Ocením každičký komentář s vašimi zkušenostmi, radami a nápady. Pokud byste se snad na něco chtěli ještě zeptat, můžete buď do komentářů, na email, nebo na ask. Zítra můžete očekávat článek o důležitosti odpočinku. Přeji pěkný páteční den a večer ve znamení Mikuláše.










20 komentářů:

  1. Děkuju za krásně povzbuzující komentář! :)
    To s těmi vlasy znám.. Vlasů mám naštěstí pořád dost, ale padají příšerně. Já si po každém umytí aplikuji capillan a zdá se mi, že pomáhá :)
    Menstruaci jsem měla naposled v květnu a ještě minimálně půl rok se jí nedočkám.. Až přibereš na určité kilo, měla by přijít sama. Pokud ne zkus navštívit gynekologa a nebo budeš muset ještě přibrat.. Je to pro tělo opravdu šok.
    Zimu taky znám. Teď, když jsem konečně přibrala aspon kg se hned cítím lépe. Není mi taková zima :)
    Ok. Beru zpět :D ten krok s gyndou jsi již učinila :D - komentář píšu postupně, at na něco nezapomenu. Zkus ještě počkat a brát ty tabulky. Zkušenost nemám, každopádně pak se s ní určitě poděl :)
    http://the-biggestfear.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za radu, určitě časem capillan vyzkouším, jsem zvědavá. :) Mně právě dělá starosti fakt, že mám naprosto normální váhu a i tak nechodí tak, jak by měla. No, ale snad se to spraví. Určitě pak také udělám krátký článek o tom, co pomohlo. :)

      Vymazat
  2. jejky.. tak s menstruací jsem na tom asi tak jako ty.. proveru jsem brala asi rok, v tý době mi pomohála, ale po vysazení se zase nic nedělo. Tak snad u tebe bude fungovat líp ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď jsi mě trochu vystrašila. Snad to nebude zlobit dál. :)

      Vymazat
    2. promin, to jsem nechtěla :D u tebe to určitě fungovat bude! ;)

      Vymazat
  3. ahoj,
    narazila jsem na tvůj blog a příjde mi, že jsme si až neuvěřitelně podobné!
    chtěla bych se tě tedy zeptat, jak přesně probíhá to vyšetření na gyndě, protože já tam v pátek jdu! :( bojím se jak to bude probíhat:( já vím, že je to asi hodně osobní, ale moc by mi to pomohlo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli jsi tam ještě nikdy nebyla, sestřička nebo doktorka s tebou vypíší kartu, pak se tě doktorka zeptá na pár základních věcí a vyšetří tě klasicky, podle toho jestli jsi panna, nebo ne. Možná tě ještě vezme na ultrazvuk jako mě. Každopádně se nemáš čeho bát, gynda je přeceňovaná a zbytečně obávaná. :)

      Vymazat
    2. a co to znamená klasicky? jakože se vysleču a ona se tam koukne a to je vše?

      Vymazat
    3. Vysvlečeš se, ona tě vyšetří prstem - jestli jsi panna, nebo zrcátkem. Je to rychlé. :)

      Vymazat
  4. Pěkný večer,
    z tvých problému mám jediný, taky nemám menstruaci. A taky jsem zhubla, 13 kg, ale cca před rokem, ale menstruaci nemám od července. A také jsem to odkládala. Každopádně teď už jsem si vážně řekla, že s tím musím něco dělat a jsem objednaná na gynekologii. Můžu se zeptat, dělala ti normální ultrazvuk na břicho nebo klasickou prohlídku? Jestli to teda není osobní..
    Ale pěkně mě to teda štve, asi jako tebe, protože v budoucnu děti zkrátka chci. Jsem zvědavá, jestli mi také předepíše nějaký hormon..

    Co tak koukám na ty komentáře přede mnou, všechny máme jeden a tentýž problém, achjo, tak doufám, že se nám to všem spraví...:-)


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Udělala mi obojí. :) Přesně, sice je mi teprve 16, ale už od tak nízkého věku vědět, že nikdy nebudu mít rodinu, bych asi nedala. Také koukám a doufám, že se nám to všem spraví. Menstruace je trošku mrška, když jí nechceme, přijde, když jí chceme, nepřijde. Prostě zákon schválnosti. :)

      Vymazat
    2. A ještě jedna otázečka, to ti dělala obojí v jeden den? Nebo ultrazvuk první a až někdy jindy normální prohlídku? Já tam jdu totiž v pondělí, jsem objednaná na ultrazvuk, ale tak nějak mám z toho celkově strach a obavy...

      Vymazat
    3. Udělala mi obojí v jeden den, nemáš se čeho bát, ani ne za 3 minuty máš klasickou prohlídku za sebou, ultrazvuk do 2 minut a můžeš se obléct. :)

      Vymazat
  5. Ahoj. Problémy s vlasy mám taky, ale mám to v následku nejen hubnutí ale taky jistého nejmenovaného očkování, stejně jako milion dalších problému. Dříve krásné husté vlasy a teď jsem ráda, že jsem ráda. A co se psychiky týče ti úplně rozumím. Žádný biosil, pche. Co mi jednu dobu zabíralo byly jakési prášky taky na vlasy/nehty/pokožku, ale že stálo balení na měsíc 400...vyzkoušela a brečela.. :)
    Co se menstruace týče, taky jsem ji víceméně 8 měsíců neviděla a protože jsem to nechtěla řešit hormonálně, začala jsem pít Kontryhelový čaj z lékárny a po pravidelném pití asi jednoho měsíce je tady, zase ve stejné pravidelnosti jako dřív :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za tip, určitě vyzkouším! :)

      Vymazat
  6. Také jsem rok neměla menstruaci. Teď už je od srpna úplně v pohodě a pravidelná, a to díky vyvolávací injekci :) Vážně nevím, z čeho to mohlo být, i když jsem měla anorexii, ale té jsem se snad už nadobro zbavila :) A s vypadáváním vlasů zkušenost nemám :)

    OdpovědětVymazat
  7. chudáku s těmi vlasy, snad se to brzy srovna, mě také docela padají, ale pořád je to asi v normě, no :(
    jinak zimomřivost ti svým způsobem závidím, mě je zase pořád horko a nemůžu tak nosit své milované svetříky :D
    snad ti ty prášky pomohou, určitě to bude tím velýkm zhubnutím .. hlavní je, že nemáš tu štítnou žlázu, to je potvora :(

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj, tyto problemy mam/jsem mela take. Proveru jsem brala a po ni mi silene padaly vlasy, takze jsem ji po dvou mesicich vysadila. Menstruaci nemam pres rok a uz se bojim s tim nekam jit. Mam 53 kg/160 cm. Take jsem pred 4 lety zhubla, ale ne moc. Z 44 na 37 kg. Po te jsem tedy takto silene pribrala :(. Menstruace stale nikde, ale vlasy uz nepadaji. Tehdy na gynde mi doktorka rikala, ze staci pribrat na puvodni vahu ci o 1-2 kila vic, nez byla puvodni. Ted mam dokonce + 16 kg a nic. Take me napadlo, jestli prehnane necvicis nebo nemas prilis narocne cviceni...

    OdpovědětVymazat
  9. Já bych se teda taky potřebovala na něco zeptat. Menstruaci nemám a nikdy jsem ji ještě neměla, 15 mi bude co nevidět, všechny holky v rodině ji dostaly tak okolo 13... Nevím, jak dlouho se může tělo vzpamatovávat z anorexie... teď mám BMI asi 19, což je mé původní(ale hodně tančim, balet a tak, takže mám například obvod pasu asi jen 52 cm... nevím, ale třeba to s tím může taky nějak souviset)
    Tak předem díky za odpověď;))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nějak ale nepochytila tvojí otázku. Ano, asi není v pořádku, že nemáš menstruaci a zřejmě za to může PPP. Jestli se nevyléčíš, pravděpodobně se ani nikdy nevyvineš a ztratíš možnost mít v budoucnu děti a s tím se budou poutat i další nemoci. Neblbni už prosím. :)
      Tělo se z anorexie bude dostávat tak dlouho, jak budeš chtít. Samozřejmě nebudeš za měsíc v pořádku, ale když nebudeš švindlovat a budeš opravdu hooodně jíst, i nezdravé a nebudeš cvičit, můžeš se uzdravení dočkat do roka určitě. :)

      Vymazat

Děkuji Vám za každý komentář. :) Pokud již ale chcete něco kritizovat, prosím, vyjádřete se civilizovaně, ať si z toho můžu něco vzít a nemusím se kvůli tomu trápit. Na Vaše komentáře odpovídám tady na blogu. :)