pondělí 27. října 2014

PRAVIDLA ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU



Chcete znát pravidla, kterými se musíte řídit, pokud chcete žít zdravým životním stylem? Snažíte se, ale stále se v tom trošku motáte? Pak je tento článek dělaný jako na míru právě pro vás. 



Hned na začátku si ale ujasněme jednu věc. Na světě není nic takového jako Pravidla zdravého životního stylu. Vím, že je to pro některé těžce pochopitelné, obzvlášť pro ty, co jsou potopení na hranici zdravého a nezdravého až po uši. Zdravý životní styl prostě nelze být definován, pro každého znamená něco jiného. Na nikoho nemůžeme uplatnit tu stejnou rovnici. 
Rozhodla jsem se probrat několika věcmi, pod kterými si spousta lidí většinou mylně představuje zdravý životní styl. 

"Když chci žít zdravě, musím jíst zdravě!"
Částečně to tak je. Pokud chceme udělat pro naše tělo to nejlepší, měli bychom vyhledávat zdravější potraviny bohaté na minerály a vitamíny, kterými obohatíme a doplníme náš jídelníček. Můžeme hledat alternativy nezdravých jídel a nahrazovat je. Na tom já osobně nevidím nic špatného, můžete získanými znalostmi i obohatit své okolí. Jíst zdravě ale neznamená vyhýbání se těm neažtakzdravým potravinám, co to stojí. Také to neznamená pojídání samých nekalorických a odtučněných potravin. Záleží pouze na úhlu pohledu. Například taková kachna se zelím je možná kalorická bomba, ale řekněte mi, co je na ní tak nezdravého, že byste se jí tak zarputile vyhýbali? Zelí je plné vitamínů, kachna je plná bílkovin a to, že je trochu tučnější? Vitamíny potřebují tuky k tomu, aby je tělo mohlo zpracovat. Zákusek v kavárně se sice nemusí zdát na první pohled úplně tak zdraví prospěšný, ale určitě ani zdraví škodící. Všichni asi podvědomě tušíte, že byste neměli snídat koblihu, svačit škvarky s rohlíkem, na oběd skočit do mekáče, pak se trápit hlady a večer spráskat brambůrky, tyčinky, párky, knedlíky a kdo ví co ještě. Z druhého pohledu se na to ale nejspíš nepodíváte. Pouze nezdravá potrava vašemu zdraví uškodí stejně jako pouze zdravá. Když ne fyzicky, tak určitě psychicky. Představa, že už si nikdy nebudete moct vyjít s kamarádkou do kavárny nebo do restaurace kvůli tomu, že můžete konzumovat pouze zdravá jídla, není zrovna po úsměvu volající, no ne?



"Abych byla zdravá, musím přece pořád cvičit!"
Jsou dva typy lidí. Lidé, kteří milují jakýkoliv sport a sportování jim působí radost, a lidé, kteří na sport jako takový zrovna nejsou. 
Pokud se řadíte do první skupiny a sport patří mezi jeden z vašich největších koníčků, směle do toho! Cokoliv vám působí radost je zdravé. Je jedno, jestli jste kolektivní hráč a odreagujete se při fotbalu, nebo preferujete individuální sporty a raději si zahrajete tenis či se půjdete vybít do fitka. Fantazii se meze nekladou. Na druhou stranu ale musíte myslet na odpočinek. Trávení sportem víc jak 2 hodiny denně asi nebude to pravé ořechové. 
Pokud se ale spíše řadíte do té druhé skupiny, netruchlete. Když vám činí větší radost hudba, nebo potulování se venku s kamarády, je to pořád lepší, než cílené nucení se do sportovní aktivity, pokud vás to činí nešťastnými. Pravděpodobně také nevydržíte dlouho skákat před videem na youtube, když to pro vás bude utrpení a nuda už od první minuty. Také vás nevybízím k tomu, abyste od rána do večera leželi na gauči jen proto, že vás baví jen čumět na obrazovku. Všeho s mírou. 


Jsem ráda, že je takových chvil v mém životě každým dnem víc. :)

"Moje tělo potřebuje potravu každé tři hodiny!"
Tělu byste měli dodávat živiny pravidelně, to je pravda, ale nevím, proč mají všichni uvrtaný styl stravování "co 3 hodiny, to jídlo". Někdo potřebuje mezi jídly svačiny, někomu stačí 3 velká jídla denně. I v tomto případě je to pravidelné stravování. Nemusíte sedět a sledovat hodinky a netrpělivě čekat, až přesně skočí ručička na 12.00 a vy budete moci jít obědvat. Nemusíte si přehazovat - nebo se, nedej bože, vyhýbat - společenským událostem jenom proto, že se časově překrývají s vaší večeří.


"Abych mohla prohlásit, že žiju zdravým životním stylem, musím sledovat a řídit se nejnovějšími trendy!"
To je určitě jedna z největších kravin, kterou se můžete řídit. Mezi nynější trendy patří zase jiné věci, než dříve. Po nějaké době se vždy "přijde" na to, že je to kravina a objeví se další kravina. Dřív se všichni báli tuků, teď se jich nebojí už téměř nikdo, za to mají všichni panickou hrůzu ze sacharidů, protože to jsem přeci ty strašáci, kvůli kterým má člověk špatné trávení a tloustne! :D V souvislosti s nimi jsou teď moderní sacharidové vlny. Tyto vlny byly vytvořeny pro lidi před soutěží, ne pro obyčejné smrtelníky. I tak je ale teď drží kvanta lidí, protože díky nim chtějí zhubnout. Nemám s nimi zkušenosti, ale zastávám názor, že to, co nejde dodržovat celý život, není zdravý a ten správný způsob hubnutí.
Dále vůbec nemusíte někde prohlašovat, že žijete zdravě, a bát se, že vás za to bude někdo odsuzovat, protože představa o zdravém životním stylu je pro někoho naprosto odlišná od té vaší. Pro někoho je zdravý životní styl "pouze" snaha víc se přirozeně pohybovat, pro někoho je to nejezení ve fastfoodech a pro někoho to je tvrdý jídelníček, ve kterém má víc potravin zakázaných než dovolených. Zdravé je to, co vám vyhovuje, a tečka. 


"Je pro mé tělo zdravá konzumace mléčných výrobky? A neměla bych raději vynechat červené maso, abych neměla moc vysokou hladinu cholesterolu? A co vynechat raději všechno zpracované?"
Čím víc budete takhle přemýšlet, tím více nešťastní budete. Budete se bát všeho, co se vám dostane do pusy, budete neustále přemýšlet nad tím, co si dát, aby to bylo to nejnejnejzdravější. Tohle je začarovaný kruh, ze kterého se budete jen těžko dostávat. Ještě nikomu neublížila troška gumových medvídků nebo bebe brumík na svačinku jednou za čas, tak to tak nehroťte. :)



Zdravý životní styl je relativní. Jak poznáte, že to, co dodržujete vy, je zdravé? Jednoduše. Najděte si klidné místo, vyhraďte si pár minut a zamyslete se nad tím, co děláte. A to pěkně do hloubky! Zvažte, zda vás to takhle opravdu činí šťastnými. Doufám, že vám tento článek něco přinesl a přeji vám, abyste našli svojí rovnováhu. :)



  







2 komentáře:

  1. Jako bys mi četla myšlenky! Nemám ráda takové to škatulkování potravin do zdravých a nezdravých, musíme si najít nějakou míru. Občas je skvělé odreagování jít s přítelem nebo kamarádkami do cukrárny, dát si lattéčko a zákusek a na chvilku se od všeho zdravého odprostit. Žádný extrém není zdravý :) A taky myslím, že nějaký ten zákusek je mnohem lepší než večer spráskat hambáče :)
    Ten třetí bod - to je přesně pravidlo, kterým jsem se řídila, když jsem měla anorexii. Prostě neexistovalo, že bych něco strčila do pusy dřív, než uplynou tři a půl hodiny od spolknutí posledního předešlého jídla. A měla jsem to i vypočítané přesně na minuty a dokonce nastavený budík na mobilu, abych si dřív, než zazvoní, na to jídlo ani nevzpomněla! Stejně jsem ale na něj myslela 24/7.
    Sacharidové vlny nikdy nepochopím. Jak to někdo může vydržet jeden den nejíst sacharidy skoro vůbec a další se jimi nacpat k prasknutí?
    Vážně super článek! Vždycky mám po takových článcích jako je tenhle krásně utříděné myšlenky :)
    http://fitlucy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti za vyčerpávající komentář. Také jsem si kdysi nemohla dát jídlo dřív než po třech hodinách, ale pevně doufám, že těm časům už dávno odzvonilo. :) Jsem ráda, že sis trochu utřídila myšlenky, přesně to bylo mým cílem. :)

      Vymazat

Děkuji Vám za každý komentář. :) Pokud již ale chcete něco kritizovat, prosím, vyjádřete se civilizovaně, ať si z toho můžu něco vzít a nemusím se kvůli tomu trápit. Na Vaše komentáře odpovídám tady na blogu. :)